Vedr. Referat af brugerrådsmøde for Vallensbæk Rideakademi
Tid: onsdag den 27. september 2023 kl. 16.30-18.30
Sted: Klubbens lokaler
Deltagere: Formand: Katja Lindblad, Næstformand: Morten Schou Jørgensen (C), Medlem: Gerda Nicolaisen (A), Repræsentant for opstaldere: Ingelise Sørensen, Repræsentant for Vallensbæk Rideklub: Henrik Jørgensen, Seniorrepræsentant for rideskolen: Ann Gjøl, Medarbejderrepræsentant: Maja Mikkelsen, Ledelsesrepræsentant fra Akademiet Merete Kieme (referent).
Fraværende: Juniorrepræsentant for rideskolen: Michelle Jensen
Dagsorden
1. Velkomst ved Katja
2. Opsamling fra sidste møde d. 27. juni kl. 16.30-18.30 og genskabelse af referat
3. Sket siden sidst, herunder nyt fra kommunen, opstaldere, rideskole, rideklub, Rideakademi
4. Orientering fra Rideakademiet
5. Budget 2024
6. Valg til brugerrådet
7. Eventuelt, herunder planlægning af møder efterår 2023
1. Velkomst ved Katja
Katja bød velkommen
2. Opsamling fra sidste møde d. 27. juni kl. 16.30-18.30 og genskabelse af referat
Der er ikke blevet udarbejdet referat fra mødet i juni. Deltagere og dagsorden var:
Tilstede: Formand: Katja Lindblad, næstformand: Morten Schou Jørgensen (C), medlem: Gerda Nicolaisen (A) repræsentant for opstaldere: Ingelise Sørensen, Seniorrepræsentant for rideskolen: Anne Gjøl, Repræsentant for Vallensbæk Rideklub: Henrik Jørgensen
Fraværende: Juniorrepræsentant for rideskolen: Michelle Jensen og medarbejderrepræsentant: Maja Mikkelsen
Dagsorden var:
- Velkomst ved Katja – herunder særlig velkomst til nyt medlem af brugerrådet
- Sket siden sidst, herunder nyt fra kommune, opstaldere, rideskole, rideklub og Rideakademiet
- Orientering fra Rideakademiet
- status på projekt Elsass fonden
- status på elevtal rideakademi
- status på venteliste bokse
- kalender med arrangementer efterår 2023
- budget/økonomi status og høring planlægges til næste møde
- Eventuelt, herunder planlægning af møder efterår 2023
Brugerrådet genskabte følgende input fra sidste møde:
- Der er stram økonomi i Vallensbæk Kommune
- Vigtigt at Rideakademiet og kommunale bygninger også tilslutter sig fjernvarme
- Der var ønske om springdag til opstalderne
- Der var en drøftelse om en Hal 3
- 4. Nye mødedatoer: 26/9 og 19/12.
3. Sket siden sidst, herunder nyt fra kommune, opstaldere, rideskole, rideklub og Rideakademiet
- Kommunen: Per er desværre stoppet. Der er lavet midlertidig ordning med en koordineringsgruppe bestående af Sissel Jensen, Anne Knudsen og Maja Mikkelsen med områdeleder Merete Kieme fra Center for Sundhed, Familie og Fritid, som har ledelsesansvaret.
Kommunen overvejer hvilken konstellation der skal være fremover og hvilken profil, der evt. skal søges som centerleder. Der er fokus på dialog med eksterne samarbejdspartnere ang. arrangementer i 2024 for at fastholde samarbejdspartnere fremadrettet.
Merete opfordrer klubben til at kigge på uddannelses- og udviklingspulje i Forenings- og Frivillighedsudvalget.
- Opstalder: Der er ny bund i hal 2 er på vej, hvilket opstalderne er glade for. Der er stor tilfredshed med kommunikationen med Akademiet, god stemning
- Rideskole: ikke noget
- Rideklub: Det har været en travl sæson, og planlægning af næste sæson er gået i gang med både store og små stævner. Morten foreslog at klubben måske kan gøre brug af hjælpere fra resten af kommunen ved de største stævner ligesom sejlklubben gjorde til EM. Rideklubben er meget tilfreds med kommunikationen mellem klub og akademi.
- Rideakademi: Der er aftalt springdag for privatryttere om tirsdagen. Dette afprøves i perioden frem til og med december 2023 og evalueres på det næstkommende opstaldermøde. Der fortsættes med akademidage på Rideholdene og første runde er i gang med grooming og rideteori. Der har været afholdt 3 ridelejre, der alle har været fuldt booket. I uge 42 er det muligt for rideskolens ryttere at booke enetime, skridttur, høre om ryttermærker mm. Folde: P1 og P2 slås sammen og bliver for min 3 heste. Dette opfylder et ønske fra opstalderne og letter brugen i forhold til camping i forbindelse til stævner.
4. Orientering fra Rideakademiet
- Drøftelse af ny procedure om tjek af ejercertifikat på hest ved opstaldning fremadrettet
Formanden for Brugerrådet, Forvaltningen og Rideakademiet har fået henvendelser fra borgere, som stiller spørgsmål ved om det er Vallensbæk borgere, der er opstaldet på Ride- akademiet, herunder hvordan dette tjekkes.
Rideakademiets procedurer er p.t. at kontrakter kun indgås med Vallensbæk borgere og at det er Vallensbæk borgere, der skal stå som betalere. Dertil står der i kontrakterne at ejerne ikke kan disponere over boksen til anden side eller andet formål og at det ikke er tilladt at fremleje sine bokse.
På mødet blev det drøftet at indføre en ny og strammere procedure om tjek af ejercertifikat på hest ved opstaldning, så det sikres at den der lejer boksen også er den der ejer hesten eller har lejet den. Samtidig skal lejer af boksen/ejer af hesten have folkeregisteradresse i Vallensbæk.
Der skal laves et forslag med detaljer og arbejdsgang til brugerrådsmødet i december, hvor punktet fremlægges til endelig drøftelse og beslutning. Der laves også forslag til implementering af løsningen.
- Status på projekt Elsass fonden
Holdet er godt i gang, der er fortsat 6 elever på holdet. I sommers blev der afholdt en overnatning uden forældre.
- Ny ridesti – tilskud fra Friluftsrådet
Rideakademiet har fået tilskud på 82.000 kr. fra Friluftsrådet til at etablere en ride- og vandresti ved Vallensbæk Rideakademi. På ridestien skal der anlægges naturspring. Budgettet er 120.000 kr. i alt og de 38.000 kr. skal komme fra egenfinanciering fra Rideakademiet og fra andre sponsorer, herunder evt. Vallensbæk Rideklub. Der samarbejdes med klubben og Vallensbæk Kommunes Vej og Park i forhold til hvordan det skal se ud, og så tages det op igen på brugerrådsmøde i det nye år. Det planlægges at stien påbegyndes i foråret 2024.
- Status på elevtal rideakademi
Pr. 1. oktober er der 340 elever. Vi har ventet med at fylde hold op, så det var muligt for rytterne med nye skoleskemaer at flytte rundt. Rideakademiet er nu begyndt at kontakte ventelisten og fylde holdene op.
- Status på venteliste bokse
Der er en aktiv venteliste på 9 bokse, heraf 6 heste og 3 ponyer
Der står 3 på den passive venteliste, heraf 2 heste og 1 pony
- Kalender med arrangementer resten af 2023
Oversigten blev gennemgået og udleveret.
5. Budget 2024
Brugerrådet tager til efterretning, at budget 2024 er budgetforlig med alle partier i kommunalbestyrelsen. Der er ikke områder, der påvirker Rideakademiet mere end andre områder. Der indsendes ikke høringssvar ind til kommunen.
6. Valg til brugerrådet
Der skal holdes valg i november så et nyt brugerråd er klar i januar 2024. De politisk udvalgte repræsentanter er valgt for 4 år så de er ikke på valg.
Valg af opstalder: næste opstaldermøde
Klubben: har besluttet at det er formanden for klubben, der er repræsentant
Rideskolen skal vælge en senior- og en juniorrepræsentant: rideakademiet sørger for at afholde valg
Medarbejderne: vælger på personalemøde
7. Eventuelt, herunder planlægning af møder efterår 2023
- Næste møde er den 19. december 2023
- På næste møde i brugerrådet gennemgås kalenderen for 2024 og der brainstormes på arrangementer for det kommende år, og hvem vi kan tiltrække som samarbejdspartnere på Rideakademiet
- De 25 arrangementer, som er nævnt i opstaldernes kontrakter indbefatter ikke rideklubbens stævner.
- Det skal være tydeligere hvad der menes med at opstaldere i henhold til kontrakten skal bidrage til arrangementer og stævner, hvis man ønsker at deltage. Rideakademiet drøfter det og vender tilbage med en sag til brugerrådet. Tages op på næste møde.
- Der skal tages billeder af de nye repræsentanter i Brugerrådet
- Akademiet sørger for at give info til beboerne i Landsbyen ved store stævner. Det er især Bybakken/ Bysvinget. Info kan sendes til formanden for grundejerforeningen.